De toekomst van Virgin Galactic: Nieuwe plannen voor een terugkeer naar de ruimte

De toekomst van Virgin Galactic: Nieuwe plannen voor een terugkeer naar de ruimte
Virgin Galactic Unity

Virgin Galactic, een pionier in commerciële ruimtevaart, maakt zich klaar voor een historische terugkeer naar de ruimte. Na bijna twee jaar van geduldige voorbereidingen is de onderneming klaar om haar eerste ruimtevlucht met haar suborbitale voertuig, VSS Unity, uit te voeren. Met een blik op de toekomst deelt het bedrijf nu nieuwe details over hoe haar volgende generatie ruimtevliegtuigen het bedrijf op weg naar winstgevendheid kan zetten.

De Voorbereidingen voor de terugkeer naar de ruimte

Tijdens het delen de cijfers op 9 mei bevestigden de leidinggevenden van het bedrijf dat ze op schema liggen voor de eerste ruimtevlucht in bijna twee jaar, gepland voor eind mei vanuit Spaceport America in New Mexico. Deze vlucht, aangeduid als Unity 25, is bedoeld als een laatste test voor de aanvang van commerciële vluchten.

Virgin Galactic kondigde op 8 mei de bemanning aan van medewerkers die de vlucht zullen maken. Mike Masucci zal de commandant van de vlucht zijn, met CJ Sturckow als piloot. Het voertuig zal ook vier specialisten vervoeren: Jamila Gilbert, Christopher Huie, Luke Mays en Beth Moses.

Na een succesvolle glijvlucht van VSS Unity op 26 april, gaat het bedrijf vooruit met de door een raket aangedreven vlucht, de eerste sinds juli 2021.

De toekomst: Delta-klasse ruimtevliegtuigen

Het gesprek over de cijfers ging echter niet alleen over de aankomende Unity 25 vlucht, maar ook over de ontwikkeling van de Delta-klasse van de volgende generatie suborbitale ruimtevliegtuigen van Virgin Galactic. Het bedrijf gaf nieuwe details over de economie van deze voertuigen.

“We verwachten zeer aantrekkelijke marges van de werking van onze zes-zits Delta-klasse voertuigen,” zei Doug Ahrens, de chief financial officer. Met een ticketprijs van minimaal $450,000 per klant, verwacht Virgin Galactic een minimum van $2,7 miljoen aan omzet per vlucht te genereren.

De uitdagingen en de toekomst

Hoewel de cijfers bemoedigend zijn, zal het nog enkele jaren duren voordat Virgin Galactic deze voordelen kan plukken. Het bedrijf is dit jaar bezig met het afronden van het ontwerp van het voertuig, dat het zelfde design zal hebben als Unity, maar met veranderingen in de composietstructuur en upgrades naar andere systemen.

Het bedrijf verwacht in 2024 te beginnen met het bouwen van de eerste Delta-klasse voertuigen in een nieuwe fabriek nabij Phoenix, met testvluchten in 2025. Commerciële diensten met de eerste Delta-klasse voertuigen worden naar verwachting in 2026 opgestart.

De leidinggevenden benadrukten dat ze hun cashflow in de gaten houden om te verzekeren dat ze genoeg geld hebben om deze mijlpalen te bereiken. Het bedrijf rapporteerde een nettoverlies van $159,4 miljoen in het eerste kwartaal, met slechts verwaarloosbare inkomsten. De nettoverliezen waren vooral te wijten aan verhoogde onderzoeks- en ontwikkelingskosten voor het Delta-klasse voertuig.

Om de cash burn te verminderen, neemt Virgin Galactic stappen zoals het uitstellen van werk aan nieuwe moederschipvliegtuigen die gebruikt zullen worden met de Delta-klasse ruimtevliegtuigen. Dit vertraagt de uitgaven met ongeveer een jaar.

Conclusie

Met haar ogen stevig gericht op de toekomst en haar plannen voor een nieuwe generatie ruimtevliegtuigen, blijft Virgin Galactic de grenzen van de commerciële ruimtevaart verleggen. De terugkeer naar de ruimte met de VSS Unity is slechts het begin van wat belooft een spannende nieuwe fase te zijn in de evolutie van de ruimtevaartindustrie. Met de Delta-klasse ruimtevliegtuigen in de pijplijn, zet Virgin Galactic stappen naar de toekomst van ruimtereizen en mogelijk zelfs de winstgevendheid.